دامپزشکی

چگونه پوست اسب را به رنگ ابرشی برسانیم؟

چگونه پوست اسب را به رنگ ابرشی برسانیم؟

در واقع پوست رنگ ابرشی نشان از سلامت مطلوب و تغذیه مناسب است. اما حقیقتی که در پشت این رنگ خوابیده است، پیچیده تر از این حرف هاست. متخصص تغذیه اسب ما قرار است در این مقاله مشاوره ای در زمینه این نوع رنگ پوست به شما خوانندگان عزیز ارائه دهد. با ما همراه باشید.

قبل از بررسی دقیق من یک سوال دارم.

بنده چندی پیش یک اسب ماده با رنگ پوست تیره خریداری کردم که نیاز به افزایش وزن داشت. حالا بعد از چندین ماه، رنگ ابرشی فوق العاده ای دارد که شگفت انگیز است. من همیشه شنیده ام که رنگ ابرشی به رژیم غذایی ، به خصوص چربی، بستگی دارد.

اگرچه من هیچ فرقی در تغذیه این اسب و دیگر اسب ها قائل نمی شدم و آنها فاقد رنگ ابرش اند. حالا سوال من این است که چرا برخی از اسب ها به رنگ ابرشی میرسند و برخی دیگر نه؟

چرا برخی از اسب ها به رنگ ابرشی میرسند

چرا برخی از اسب ها به رنگ ابرشی میرسند

جواب

رنگ ابرش روی اسب ها، به جز اسب های خاکستری، فوق العاده است. این نقطه های نامنظم که پوست را می پوشانند، مانند سایه ای به نظر میرسند که دیگر اسب ها از این ویژگی برخوردار نیستند. ممکن است اسب ها تنها در یک بازه زمانی خاصی این ویژگی را داشته باشند.

برخی اسب ها در فصل زمستان به رنگ ابرشی اند. اما همین که شما شروع به اصلاح مو اسب می کنید، این نقطه ها ناپدید می شوند. همین که شما شروع به مشاهده دقیق این نقاط می کنید، آنها با موقعیت هایی وابسته ظاهر می شوند.

به طور سنتی، این نقاط حاکی از نشانه سلامت اسب ها است و از چند نظر می تواند دلیل خوبی برای توضیح این شرایط باشد. اگرچه، شرایط تغذیه ای ارتباط مستقیمی با رنگ ابرشی اسب ها دارد، اما قضیه فراتر از این حرف هاست.

همه رنگ های اسب ها توسط عوامل ژنتیکی کنترل می شوند. رنگ ابرشی نتیجه تغییر رنگدانه های موجود در پوست (قرمز در مقابل سیاه) در طول ساقه مو حاصل می شود. به همین علت، رنگ ابرشی بعد از چیده شدن مو، ناپدید می شود.

ژن هایی که به تغییرات تغذیه واکنش نشان می دهند، رسوب رنگدانه سیاه را در ساقه مو کنترل می کنند. اسب هایی که به رنگ شاه بلوطی اند و یا از خانواده آنها هستند، معمولا توانایی ایجاد ملانین را ندارند و به همین علت رنگدانه های ابرشی در آنها پدیدار نمی شود.

با این حال، وجود دارند اسب های رنگ ابرشی که این خصوصیت را به فرزندان خود منتقل کنند. برای ایجاد و پدیدار شدن رنگ ابرشی مطلوب باید مسئولیت هایی انجام دهید. اینجاست که شرایط، مدیریت و تغذیه وارد می شود.

چگونه پوست اسب را به رنگ ابرشی برسانیم؟

چگونه پوست اسب را به رنگ ابرشی برسانیم؟

 

بهترین شانس برای داشتن اسب ابرشی در این است که مطمئن شوید همه نیازهای تغذیه ای اسب برآورده می شود. رژیم غذایی متعادلی دارد و از پوست مناسب و زیبایی برخوردار است. با علوفه شروع کنید. از بهترین علوفه استفاده کنید تا اسب کاملا سیر شود. زخم معده ممکن است این روال را خراب کند. پس علوفه زیاد برای سالم نگه داشتن دستگاه گوارش مهم است.

مطمئن شوید که رژیم غذایی حاوی پروتئین، اسیدهای آمینه لیزین و میتونین که بیشترین محدودیت را دارند، است. برخی از مربیان اسب بازنشسته بر این باورند که پروتئین نقش مهمی در ایجاد رنگ ابرشی اسب دارد. اسیدهای چرب نیز به درخشش بیشتر کمک می کند. بنابراین تغذیه حاوی روغن یا دانه های پرچرب مانند کتان را در نظر داشته باشید.

روغن های حاوی اسیدهای چربی امگا 6 و امگا 3 به کیفیت پوست کمک می کند و خارش را کاهش می دهد. سطح مواد معدنی باید شرایط زیر را داشته باشد:

روی و مس در رژیم های غذایی حاوی علوفه باید کم باشند؛ زیرا هر دو این مواد برای تولید ملانین مورد نیاز اند و تاثیر مستقیمی بر رنگدانه پوست دارند. برای اطمینان بیشتر از تغذیه می توانید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

علاوه بر رژیم غذایی، روش های نظافتی نیز بر پدیداری رنگ ابرشی تاثیر گذار است. سعی کنید حداقل 10 الی 15 دقیقه در روز را به نظافت اسب بپردازید. تمام آلودگی ها را از بین ببرید و موهای آنها با یک برس تمیز شانه کنید.

در فصل تابستان، کار صلاح موی اسب را با یک شانه نرم تمام کنید که با انجام این کار به طور طبیعی روغن طبیعی در سطح پوست تشکیل می شود. شانه مو اسب را مرتبا تمیز کنید. با انجام این کارها می توانید از سوارکاری خوب و رضایت بخشی لذت ببرید.

اگر تمام این مراحل را انجام دادید ولی رنگدانه های ابرشی مشاهده نکردید، ناامید نشوید. شاید عوامل ژنتیکی این اجازه را به اسب شما نداده اند که بیشتر از این بدرخشد. چه کسی اسب بدون رنگ ابرشی دوست ندارد؟

https://thehorse.com/180950/how-to-get-a-horses-coat-to-dapple/

 

14 دیدگاه در “چگونه پوست اسب را به رنگ ابرشی برسانیم؟

  1. مجتبی هامون گفت:

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  2. کریم راستاد گفت:

    یه سوال داشتم خرید حضوری هم دارید

  3. محمد رجبی گفت:

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  4. قربانعلی حبیبی گفت:

    بی نظیر هستید

  5. منصور علیپور گفت:

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  6. عبدالحسین مرادخانی گفت:

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

  7. ناصر میری گفت:

    حساب توییتری هم دارید؟

  8. ابراهیم فاظلی گفت:

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  9. عیسی حیاتی گفت:

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

  10. امین انتظامی گفت:

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

  11. عبدالحسین راد گفت:

    بیشتری بنویسین لطفا

  12. ابوالفضل شجاعی گفت:

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  13. سجاد باهنر گفت:

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

  14. حسن میر گفت:

    خیلی سایت خوبی دارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *